Orrskär mahogny
Kontakt

NYTT PÅ SIDAN

20051008
Jag har ny mail! Den står på "kontaktsidan" och gäller från och med i dag! Den jag haft tidigare kommer inte att funka.
(anledning: "Free mail" som börjar kosta med väldigt kort varsel tycker jag är utpressning då en mail-addres ofta är inarbetad! Jag kan inte ha en tjänst där villkoren dikteras allt eftersom. Så jag övergav cwazy, som för övrigt inte var något vidare).

Jag kommer inte längre att kunna uppdatera och underhålla siten på denna webplats längre. Eftersom det är en tid sedan jag slutade läsa på universitetet stängs kontot. Jag ser mig om efter en ny plats att ha sidan på. När jag fått tag på en som jag är nöjd med (utan reklamkrav och gärna med mer än 100MB plats) emigreras siten. Tills dess kommer sidan ligga kvar här - men kommer inte att uppdateras. När jag fått tag på en site så ska jag meddela de som länkar mig att ändra sina länkar (bl.a. Träbåtsakuten, Finska MYS, Sten Åkes mysingen site, Carinaria, Nalle's sida, m.fl.) Så hittar ni till den nya addresen.

Bumsan är till salu.
Jag har lagt till länk till Solöklubben i länkarkivet.

Lade även ut fler bilder på vår båt från en tur i sommras. Den är nu uppe sen ett tag efter lite strapatser, men fick ca 500 sjömil innan dess. Ganska ok tycker jag. De flesta turer har gjorts i lugn fart i fint väder (vi har ju inte kapell och värme ännu). Så vi får väll se om vi kan nyttja båten ännu mer nästa år.

20050829
Till salu sektionen uppdaterad med nya datum, två båtar som lagts på Blocket (Jakobina med en ny bild och Maria nu med lägre pris). Jag har mottagit bilder på Hörnet som nu har flyttat till de verifierade båtarna. Båten ser ut att vara en relativt nära original med de fina välvda rutorna och oregon pine däck samt original anordning för kapell.

Jag har fått frågor om propellrar, något som verkar relativt viktigt för att få de egenskaper man vill ha. Jag lägger ut de hastigheter vi har mätt vid ett par olika varvtal på vår 13x13 propeller som drivs av en AQ 115 via ett 100 drev.

varvtal, knop
1000, 4
2000, 6
3000, 10
4000, 17
max, >20

Hastigheterna är mätta med GPS (avrundade till hela knop) med två personer i båten, antagligen skulle hastigheterna bli lite högre om vi haft trimmplan. Båten svarar väldigt bra på gas, så kanske kunde vi prova en 13x14 eller 13x15 prop. Men den vi har nu funkar bra och belastar inte motorn så mycket. Vore även roligt om andra kunde bidra med liknande data och erfarenheter kring propellerval.

20050811
Orrskär "Batota" Major har fått namnet "After Eight" av de nya ägarna som nu är tillförda ägarlängden.

Ny bild på Majorbåten "Rosali" efter en grundlig renovering. Jämför med bilden från före renoveringen så har ni en aning om hur omfattande renoveringen varit. Båten som redan före genongången hade ett fint brucksskick ser nu ut att vara i toppskick. Mer information/bilder från den grundliga upprustningen kommer nog såsmåningom.

Orrskärbåten "Nina" som vi stötte på för ett tag sedan har fått en egen sida med bilder.

När jag försökte återskapa ägarlängden för "Jakobina" så stötte jag på en tidigare okänd Orrskär Major, med 80hk diesel motor. Väntar på mer information om henne. Men vad jag vet nu är bl.a. att båten genomgått en "renovering/räddning" efter bedrövligt skick i början av 90-talet och att båten haft hemvist i norrbotten under lång tid. Kanske kan jag spåra båten till dagens ägare med lite tur.

20050803
Ny båt, Orrskär "Jakobina", båten är till salu och i behov av renovering.

20050719
Nu har jag uppdaterat vår båts sida med ett par nya bilder. Har även uppdaterat Nalles sida.

I lördags var vi ute på en tur till Storhamn. När vi skulle tillbaks hade det blåst upp lite när vi skulle runda Kågnäsudden (vi hade lagt rutten en bit ut för att vara på den säkra sidan). Vår Orrskär verkade inte ha några problem med det. Det kändes skönt att det gick så bra och att glasrutorna inte sprack (man vet ju inte hur mycket båten rör sig) trots att de sitter ganska stumt. Allt verkade väldigt stabilt och det känns bra att ha provat lite sjö. Kändes som en bra tur för vår "landkrabba" till båt, non kanske kan trivas i vatten också. Vi har även skaffat GPS, den säjer att vår logg visar ca 10% för lite och att vi har en toppfart på lite över 20 knop (fast vi glider ofta i mellan 5 och 10 knop).

20050714
Links sidan är uppdaterad med länk till eGauges. Uppdaterad är även "till salu" sidan med den tidigare "okända" Orrskär "Maria" Major, som givetvis även fått en plats i registret tillsammans med Orrskär "Batota" Major som såldes på blocket för kort tid sedan. Blir ett par uppdateringar till innom kort.

20050711
I lördags när vi var ute på "Burehällarna" träffade vi på en "tidigare okänd" Orrskär vid namn Nina som lade till bredvid oss vid en av de ganska välfylda bryggorna. Hoppas på bilder och lite ytterligare information om båten med tiden. När båtarna låg bredvid varndra fick vi en chans att se hur vår 1965:a skilde sig från en senare tillverkad båt. Nina verkade nästan ett bord högre än vår båt, detta tack vare ett par väldigt breda fribord. Hon hade även en lite kortare men bredare ruff och möjligtvis lite högre och lite brantare välvd förarruta. Även ruffens framruta var välvd. Hon vara utrustad med B30 och 280 drev, som tydligen gick ekonomiskt (man kunde inbilla sig att den tog nästan 50% mer bensin än en B20, men tydligen inte). Men även fort med "Orrskärmått".

Orrskärbåten Ophelia har fått nya ägare på sista tiden. Så nu får hon lära känna holmar, fjärdar öar och vikar i västra kvarken. undvika grund, rev, skär och kobbar så hon ger nuvarande ägare (och kommande ägare) ytterligare många goda år bland de många Johanson & son båtar som säkerligen frekventerar dessa vatten.

20050706
Låg aktivitet på sidan.. mer båtkörning. Loggen fick fart dagen efter sjösättningen, verkar nu funka fint. Vet inte varför den inte funkade vid första provkörningen. Vi har kört ett par olika propellrar, först var det en 14x10 som gick bättre än den lite slitna 13x8 som satt på från början. Motorn (AQ 115) verkade dock inte riktigt driva den, toppfarten ökade med fem knop men man ville ofta gasa upp ordentligt för att sedan slå av på gas för att den skulle gå bra i en given hastighet. När man gjorde snäva vändningar i fart så "orkade" inte motorn riktigt i slutet av svängen. I dag kör vi med en 13x13 som går betydligt bättre, vi fick ytterligare ett par knop på toppen (nu ca 19-20 enligt vår mätare) och båten svarar mycket bättre på gaspådrag.

Ska passa på att tacka Freddes far Janne, som förmodligen inte kan tackas nog för all den overderliga hjälp han bidragit med. Drivkraft, expertis, verktyg, arbetstimmar, åsikter och mycket mer. Utan den hjälpen hade det inte blivit någon båt.

20050619
I dag sjösatte vi vår båt. Det gick bra men propellern till loggen verkar blivit skadad vid sjösättningen (eller så är det problem med vajern), vi ska titta närmare på det någon dag. Annars gick allt över förväntan. Båten tog knappt in vatten trots att den inte varit i vatten på minst fem år (fast vi har ju vattnat den från insidan)! Första provturen vågade vi göra ganska snart efter sjösättningen när vi blivit säkra på att båten var tät och allt funkade. Det mesta verkade funka perfekt och båten gick fint i vattnet, men vi ska nog ha mer stigning på proppellern. Men till att börja med kör vi med den vi har (13x8 L), blir ju helt säkert inte problem att orka när båten är mycket lastad!. Lägger ut bilder någon av de kommande dagarna.

Såg även en Orrskär Major på blocket som jag ska lägga till när jag pratat med ägaren.

20050610
Lade ut en försmak på hur Rosali kommer se ut efter vinterns renovering. Ser ju väldigt bra ut.

20050609
Nya bilder från sjösättningen av "Bumsan". Båten har fått en ordentlig genomgång under vintern och resultatet med det nya kapellet ser väldigt bra ut. Blir nog något liknande för oss när det blir dags för kapell (under den här sommaren ska vi försöka klara oss med hamnkapell). Jag fick några "spion bilder" av "Jolin" som jag har lagt ut, men hoppas givetvis att ägaren ska kunna skicka några större bilder med tiden. Har även lagt ut en Orrskär Minor som är till salu"till salu"-sidan.

20050528
Ny båt "Bering" tillaggd i register, hoppas på bilder såsmåningom. Lite uppdaterat på modelen Orrskär/26 i modell sektionen. "P80" är till salu, är nu uppdaterad med nya färska bilder. Lite småjobb gjort på bland annat "liknande båtar"-sidan.

Vi har jobbat vidare med att fernissa och mellanslipa vår båt, har lagt upp lite bilder på resultatet av det arbetet. Vi är nu uppe i fyra strykningar på hela båten. Målet är sex-sju strykningar eller tills "porerna" i mahognyn är helt igentäckta så att ytan blir helt jämnt mattad när man mellanslipar. Här om dagen tog vi ut båten ur garaget för att se den i dagsljus och för att städa garaget. Jag fick veta av en tidigare ägare att båten hetat "Qvintus", vi får se om vi behåller det namnet eller hittar ett eget. Känner du till någon av båtens tidiga ägare så vill jag väldigt gärna veta det!

20050515
Ny båt "Sequana", tillaggd i register och på "till salu"-sidan tillsammans med "Ophelia". Ett par nya länkar på länksidan. Lite små uppdateringar på ett par andra båtars sidor, bl.a har nu vår båt ägarhistorik tillbaka till mitten av 70-talet.

Vi har "övat" oss på att fernissa i ruffen. Nu har vi fyra strykningar där och tre i sittbrunnen med tillhörande mellanslipningar. Börjar känna oss så säkra på att vi har en bra arbetsgång att vi tänkte ta även utsidan av båten med dagens strykning.

Inget om Orrskär i "Båten i dag, 1965-66".

20050508
Skrev ihop lite om Orrskär Major på modeller-sektionen. Hoppas kunna få mer skrivet material om båtarna med tiden. Tar gärna mot tipps på vart man kan få tag på information. Får förhoppningsvis snart "Båten i Dag" 1965-66, hoppas det ska ge något.

20050506
Har ändrat i Modeller sektionen, den är nu uppdelad i tre delar (en för varje modell). Jag har Skrivit lite om modelen Orrskär/26. Modell informationen om Orrskär Major och Orrskär Minor gör jag lite på så fort jag har mer material. Uppdaterade även Bumsans sida med länk till båtens sida på Råå Träbåtsförening.

Sedan sist har vi köpt 12 liter Epifanes fernissa och 2,5 liter Hepel bottenfärg, lite packningar och lampor till ruffen. För några dagar sedan gjorde vi också väl behövlig storstädning. Vi har börjat smyga på lite lack invändigt i ruffen (där har oljan oxiderat i två månader nu).

20050421
Fick namn på båtarna "Felicia" och "Hörnett", hoppas att såsmåningom även få bilder på dessa båtar.

20050416
Nya bilder på "The dude".
"Solö II" är till salu, sidan uppdaterad, hoppas på fler bilder!

20050405
Mina sidor indexeras nu även av de Overture baserade sökmotorerna Altavista/Yahoo/AllTheWeb. Sedan tidigare är sidorna indexerade av Google och MSN Search. Så nu borde alla som söker efter Orrskär i de vanliga Sökmotorerna komma hit förr eller senare. Jag hoppas att detta med tiden ska ge kontakt med fler ägare till Orrskär mahognybåtar och andra som har relation till Orrskär.

Vår båt har fått 5 liter rå kalpressad linolja, en liter Intertox och någon liter balsamterpentin och verkar konstigt nog inte vara sugen på så mycket mer. Jag tycker ofta man hör om de som får in betydligt mer, men vi har nu efter fem strykningar "pölar" på stora delar av båten. Så nästa projekt blir den kokta linoljan.

20050327
Har haft dataproblem och förlorat en disk. Oturligt nog den disk som jag hade mycket av min "Orrskär information" på, bl.a. alla tel.nr. och mail-adresser till alla som jag har haft kontakt med. Även sidor som var på väg att "utvecklas inför publicering" på siten gick förlorade. Men jag hoppas att jag ska lyckas återställa det som låg på disken, även om det kan ligga ett tag bort. Mycket information finns även på massor av små anteckningslappar, fast då inte så strukturerad. Som en följd av dessa dataproblem så har Windows åkt ut till förmån för Linux. Det som låg på siten har ju i varje fall klarat sig.

Jag har lagt ut några nya bilder på hur arbetet fortgår med vår båt. När jag gjorde det lade jag märke till att Gimp (bildredigerings program i Linux) var utmärkt och för mina syften, bättre än både Photoshop och Paint Shop Pro som jag använt tidigare. Jag kan i många fall komprimera bilder 2-10ggr med samma kvalitet. Då vet jag vad jag ska göra när jag har tid över. Märkte nämligen att många av index filerna var väldigt stora och tar onödigt lång tid att ladda.

20050318
Har lagt ut några bilder på Bumsan som jag fick skickade till mig för flera månader sedan. Men efter att jag inte fick dom scannade från början blev det bortglömt och dom har legat onödigt länge. Skickar tillbaka fotografierna till Bertil på måndag och ber så mycket om ursäkt för att jag tagit sådan tid på mig. Är lite osäker på värmesystemets fabrikat, men tror att det är en Mikuni värmare? Ett liknande system kommer kanske till vår båt med tiden. Det kan ju ofta vara lite kyligt under sommar- kvällar/nätter/mornar här uppe i norr, så det skulle vara fint. På vår båt finns gott om utrymmen där man kan "gömma undan" en liknande installation. Har man funderingar i ämnet kan man läsa bl.a. Svenska Kryssarklubbens rapport om båtvärmare.

20050310
Fick några vinterbilder på Istar som jag lagt ut i väntan på sommarbilder. Bytte bilder på Strömmen till de högupplösta bilderna som jag ursprungligen fick. Tycker att det är otroligt fina bilder på en väldigt välhållen Orrskär Major som förtjänar att ligga uppe i stort format även om de kan vara lite långsamma att lada för några. Hoppas jag och ni andra lyckas knäppa lika fina bilder på Orrskärbåtar i sommar. Kanske får jag byta tillbaka till mindre bilder sen om det blir ont om plats för siten, får vara max 100 MB här nu.

Jag har även lagt till länk till MYS i Sverige och Finland på länksidan. Finska MYS var lite rolig då den har lite mer "jordnära" båtar. Bl.a. såg jag där en Pacific 25, jag tror att det är den modellen som säjs vara (mer eller mindre) en kopia av Orrskär. Sparade även en bild på en liknande som annonserades på blocket för ett tag sedan, tillverkad i plast 1980.

Vi jobbar vidare med vår båt, rufftaket är klart och verkar bli bra efter att vi övervunnit ett par problem. Vi lade olja invändigt i ruffen (de nya träbitarna) i dag för att se hur mycket den nya mahognyn suger och för att se hur färgen blev. Om vi skulle behöva betsa något osv. Mahognyn verkar för övrigt suga relativt lite olja nu till att börja med. Vet ju inte helt vad som är normalt, men vi ska fortsätta och se hur mycket linolja vi kan få in. Jag var faktisk lite orolig för att mahognyn skulle anta en melodifestival gayrosa aktig nyans. Men dessa farhågor bekräftades inte, i stället fick vi en över förväntan vacker rödbrun nyans med otroligt vacker lyster. I nuläget känns det överflödigt att betsa, men det kan kanske bero på att vi vant oss vid att ha blekt (obehandlat) trä i ett halvmörkt garage. Men hoppas att vi även senare tycker att nyansen är mörk nog. Tycker nämligen det vore skönt att slippa betsa. Utan i stället satsa på att lägga fernissa med gott UV-skydd för att skydda den naturliga mahognyfärgen så länge som möjligt.

20050301
Istar har hittat en ny ägare/förvaltare. Små uppdateringar har gjorts på följande båtars sidor, Bumsan (en ägare till ägarlängden), Majsan (nuvarande ägares namn bekreftat), Regnström's(tradera auktion tillagd). Alla bider av Selma är nu mer högupplösta.

20050216
Jag har nu lagt ut de sista bilderna från Daniel Lundströms renovering av hans (namnlösa?) Orrskär 26 -68 (sista årsmodellen i mahogny). Det är väldigt bra bilder som jag hoppas ska gjuta mod i många båtägare som funderat på att lägga nytt däck eller byta akterspegel. Det otroligt fina slutresultatet borde ge de flesta inspiration till renovering även om den skulle vara lite mer omfattande. Jag som är halvvägs i vår renovering påminns om att det måste jobbas flitigt om vår båt ska sjösättas enligt planen (senast två veckor före midsommar).

20050213
Orrskär båten "Istar" är till salu och därmed uppdaterad. Det är en båt som ägdes av samme ägare i närmare 40 år! Det finns nu nio Orrskärbåtar till salu i olika delar av landet, så köpare behöver inte resa långt för att få tag på en. Skulle det vara så att någon av båtarna fått ny ägare så är denne eller föregående ägare välkommna att höra av sig om meddela detta. Kan tänka mig att båtarna börjar försvinna när våren närmar sig, så funderar du slå till innan någon annan gör det!

20050211
Gjorde en liten uppdatering på sektionen Liknande båtar. Lade in länkar till Storebro och till Johansson & Son. Fast länken till den senare är en egen bantad version av sidan då deras sida var seg och hade så mycket reklam att man misstänkte att man kommit till något av nätets "red light districts".

Jag fortsätter att klättra på Google. Nu ger en sökning på Orrskär min site som andra träff, före både Orrskärs egen sida och Orrskär klubbens sida, vilket kanske är lite olyckligt. Även MSN Search har indexerat sidorna och rankar dessa bra i sökningar.

Arbetet med vår båt går vidare i form av skrapning, slipning och omnåtning, samtidigt pågår arbetet med ytbehandling av rufftaket, mallar för rutor och småfix av detaljer. På taket lägger vi epoxy (mättar plywooden), spackel (i skruvhål och ojämnheter) för att avsluta med topcoat. Hoppas bara att det inte spricker sen!

20050128
Eumh.. ändrade årtal på alla uppdateringar här på sidan till lite mer passande år 2005. Blev visst fel från början och sedan följer sånt med när man använder för mycket "cut and paste" och inte läser vad man gjort tillräckligt noga. Uppdaterade även länken till Birger Hallmans sida där det finns bilder på Maria II. Gillar speciellt den bild där hon ligger nattankrad under strömmingsfiske, omgärdad av det gränslösa mötet mellan himmel, hav, natt och dag.

20050126
Jag har sedan sist pratat med ett flera personer som jobbade på varvet under Orrskärs "träbåtstid". Så därför har jag uppdaterat historik sektionen lite, men hoppas på ytterligare information till den sidan med tiden. Jag har halkat efter lite i sektionen modeller/varianter, den hoppas jag snart ha tid att sätta mig och uppdatera den lite snart. Fast hoppas först får en klarare bild av hur många båtar som tillverkats av varje modell/variant. Nu ser det ut som, 10-12 med motor midskepps, sedan ca(max?) 10 med välvd akterspegel i mahogny och aq-drev (man hade problem med att få det helt tätt mellan den välvda akterspegeln och drevets sköld). Sedan bytte man den välvda akterspegeln mot en plan i plywood, och vad jag förstår så dröjde det ytterligare lite innan man bytte däcken i oregonpine mot dukade plywood däck. Man har tillverkat två båtar varje månad, så totalt ska man nog kunna ha gjort ca 80-90? Orrskärbåtar, något fler än jag tidigare upfattat.

Sen har jag efter att ha korrigerat till korrekt html-kod lyckats få sidorna indexerade av google. Det är jag ganska nöjd med då de ofta hamnar högt upp i sökningar. Jag har emellertid medvetet gjort "skavanker" i html-koden på båtarnas individuella sidor där namn på ägare står så att de inte indexeras. Kanske kan tyckas lite onödigt, men jag vill inte att vem som helst ska få träffar genom att söka på tidigare eller nuvarande ägares namn i sökmotorer.

20050119
Sidorna för båtarna "Lydia" och "Nina" uppdaterade, båda båtarna är till salu. Verkar vara väldigt bra pris på Lydia om man vill ha något att syssla med fram till sjösättning. Nu finns totalt åtta Orrskärbåtar till salu, en kraftig överrepresentation eftersom det är så jag hittar nästan alla Orrskärbåtar. De båtar som inte är till försäljning kommer inte lika ofta till min kännedom.

20050115
Ny Sida i vänster marginalen, Kontakt - där jag samlat kontaktinformation så som e-post, tel.nr och adress, så slipper besökare leta efter min adress i löpande text på registersidan som förut.

20050114
Nu har jag tagit mig samman och lagt ut lite fler bilder på hur arbetet med vår båt framskrider. Nu är mycket av det grova träarbetet gjort så vi får koncentrera oss på träskydd/ytbehandling, rutor el och motor/drev.

20050110
Länkar till träbåtsakutens bildgaleri"Nalle II", "The Dude" och "Majsan" uppdaterade till de som gäller nu.

Jag har även arbetat med att validera sidorna så dom ska vara skrivna i korrekt html-kod (skriver dom nämligen för hand). Nu ska alla vara HTML 4.01 validerade, kanske gör jag om dom senare så att jag kan få dom godkända som HTML 2.0 (så att dom funkar i äldre browsers).

Valid HTML 4.01!

20050109
Orrskär 26:an "Martina" tillagd, med foton och en del information.

Kan genast passa på att ursäkta att sidan inte uppdaterats på ett tag. Men den här sektionen hoppas jag ska kunna få mig motiverad att uppdatera lite oftare. Vill även nu när jag har en "röst" på sidan tacka alla som hjälpt till med information om Orrskär och Orrskärs mahognybåtar, utan er skulle inte sidan vara något. Jag hoppas även att fortsatt få förmedla information och kuriosa kring Orrskärbåtar, deras historik och ägare.